معرفی روستای کمرد...

کمرد روستای کوچکی است با مناظر و نقاط دیدنی خاص خود که در25 کیلومتری جاده ی تهران -آبعلی در قسمت شمالی جاده و در پشت تپه های مشرف به آن واقع گردیده است. کمرد دهی است از دهستان لواسان کوچک و حدود 500 نفر جمعیت دارد.

همان طور که می دانید شهر تهران از چهار جهت جغرافیایی دارای راه های مختلف ارتباطی به دیگر استان ها و شهرهای کشور می باشد. هنگامی که تهران را به سوی شرق (جاده ی هراز) ترک می کنیم بعد از طی حدود 20 کیلومتر و عبور از پل رودخانه جاجرود و پیمودن 3 کیلومتر به سمت بومهن و یک جاده ی فرعی آسفالته در سمت شمالی جاده ی هراز (حدود 2 کیلومتر) به روستا کمرد خواهیم رسید البته این تنها راه ارتباطی به وسیله ی اتومبیل به روستای کمرد می باشد.

 با توجه به اینکه کمرد در میان کوهها قرار گرفته و بر خلاف اغلب روستاها که با یک راه ارتباطی چندین روستا به هم متصل می شوند این جاده با رسیدن به کمرد پایان می یابد.

در گشت و گذار میان کوچه های کمرد دو نوع کاملا" متفاوت ساختمان سازی را می بینیم. یکی خانه هایی با عمری حدود یکصد سال و دیگری خانه ها و ویلاهای نوساز. در ساخت و ساز های قدیمی که از در و پنجره های چوبی , دیوارهای خشتی, سقف های حصیری با تیرهای چوبی,  پشت بام های کاه گلی و دارای تنور جهت پختن نان و طویله جهت نگهداری گاو و گوسفند و الاغ ساخته شده اند چهره ی اصیل یک روستا را می توان مشاهده کرد.

یکی از خانه های قدیمی که تا کنون حفظ گردیده در ضلع شمالی ساختمان امامزاده طیب ابن طاهر قرار دارد که در گذشته متعلق به کدخدای ده بوده است. یکی دیگر از بناهایی که ثابت می کند روستای کمرد دارای تاریخچه بسیار قدیمی می باشد امامزاده های آن می باشد که یکی بنام طیب ابن طاهر که در شرق روستا قرار دارد و منسوب به امام زین العابدین امام چهارم می باشد و دیگری بنام دو برادران می باشد که مزار آنها در کنار چشمه کوچکی بنام چشمه ی دوبرادران با تعدادی درخت و تنها با یک سنگ بزرگ مشخص می باشد و در کمرکش کوه جنوبی روستا به نام نسوم قرار گرفته بطوریکه تغریبا" از تمامی مناطق روستای کمرد می توان مزار آنها را مشاهده کرد.

از نظر آب و هوایی کمرد در منطقه کوهستانی قرار گرفته است و در اغلب اوقات هوایی خنک و بارانی دارد . کمرد دارای بهاری بسیار سرسبز و دیدنی با هوایی مطبوع و انبوهی از گل های وحشی و تابستانی نیمه گرم با شب های پر ستاره و خنک و باغ های پر از میوه و پاییزی زیبا و زمستانی سرد و برفی می باشد. 

یکی دیگر از مناطق دیدنی کمرد آبشار و غار چهل دختر است. وقتی که از روستای کمرد بعد از 15 دقیقه پیاده روی به سوی شمال حرکت می کنیم به منطقه ای در لا بلای کوه ها می رسیم که دارای درختان کهنسال انبوهی بوده و در میان آنها آبشار معروف و دیدنی کمرد قرار گرفته که در نوع خود بی نظیر می باشد و در زمان پر آبی قنات بالای آن و سر ریز آبهای اضافی , آب از ارتفاعی حدود بیست متر به پایین  سرازیر می شود. همچنین از نقاط دیدنی دیگر این محل وجود یک غار کوچک در دل کوه و درست در پشت آبریز آبشار بنام غار چهل دختر می باشد. وقتی از چند نفر از اهالی در مورد علت نامگذاری این غار به اسم چهل دختر سوال کردم همگی  در پاسخ گفتند که در سال های خیلی دور چهل دختر به داخل اون رفته اند و دیگر برنگشته اند.  

البته این گفته ها با توجه به کوچکی غار نمی تواند مورد تایید باشد ولی بهرحال نامی ست که از سالیان دور بر این غار گذاشته اند.

در پایان امیدوارم با این مجموعه تحقیق کوتاه توانسته باشم ادعا کنم که هنوز بسیاری از نقاط  کشورمان حتی در نزدیکترین نقطه به تهران برای ما ناشناخته هستند.

نظرات 18 + ارسال نظر
شرکت نرم افزاری Big Robo یکشنبه 2 دی‌ماه سال 1386 ساعت 16:59 http://blog.bigrobo.com/

دوست عزیز سلام

به علت علاقه اکثر وبلاگ نویسان تخصصی ، به راه اندازی وبلاگی با نام اختصاصی خود و بدون اجبار در داشتن نام دامنه هایی مانند blogfa , persianblog و غیره ، همچنین داشتن ایمیل با پسوند سایت اختصاصی خود، شرکت Big Robo سرویس جدید" سایت در قالب وبلاگ " را ارائه نموده است.
برای دریافت اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه نمائید:
http://blog.bigrobo.com
و یا با شماره تلفن 77510844 (021 ) تماس بگیرید.

سعید دوشنبه 3 دی‌ماه سال 1386 ساعت 20:24

اگه اجازه بدی من میخوام یکی دیگه از مناظر دیدنی کمرد رو معرفی کنم و اون تپهء زیبای کون تپه هستش که در نوع خودش جالب توجهه و خلاصه همونجور که از اسمش پیداست...

ناشناس دوشنبه 3 دی‌ماه سال 1386 ساعت 23:22

من کمردو می شناسم....
خیلی خشکله ولی آدماش .....!!!!

حسام دوشنبه 3 دی‌ماه سال 1386 ساعت 23:23 http://hessamm.blogsky.com/

تا جایی که می دونم این روستای زیبا یه تپه خیلی معروف هم داره. اسمش چی بود؟

کوه معروفی که در قسمت جنوبی روستاست نسومه (به کوه دو برادران معروفه) .البته اراکوه هم در قسمت شمالیه...سعید جان لطف کردن یکی از تپه های معروف کمرد رو معرفی کردن شاید کمکتون کنه...

گلناز سه‌شنبه 4 دی‌ماه سال 1386 ساعت 18:57

خیلی جاها توی ایران هست که مردم باهاش اشنایی ندارن مثل همین کمردی که نوشتی یا خیلی از جاهای واقعا قشنگ و دیدنی دیگه.البته به نظر من همون بهتر که مردم خیلی از جاها رو نشناسن اون وقت اونجا تبدیل میشه به معدن آشغال وزباله.مثل خیلی از جاهای شمال که این ها همه نشونه نداشتن فرهنگه.متاسفانه...

نیلوفر چهارشنبه 5 دی‌ماه سال 1386 ساعت 11:58 http://neeloofar.com

وای چی میشد من یه هفته تعطیلات میرفتم اونجا :( فقط حیف که پول بلیطش زیاد میشه از ونکوور :)

روحی چهارشنبه 5 دی‌ماه سال 1386 ساعت 22:38 http://www.mrygod.persianblog.ir

سلام
میشد عکسای بیشتری هم گذاشت

فرهاد دوشنبه 10 دی‌ماه سال 1386 ساعت 12:59 http://www.rahdari.ir

فوق العاده بود..خصوصا عکس ها

امیر چهارشنبه 29 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 23:52

ا
سلام تینا جون خیلی مخلسیم.عزیزم من خودم بچه کمردم و واقعا وطنم رو از ته دل دوست دارم و میپرستمش.ممنون که دربارش نوشتی.اما عزیزم خیلی بهتر بود درباره تاریخ کمرد یه کم بیشتر مطالعه میکردی.طبق کتابائ که من خوندم (البته فعلا)تاریخ کمرد نه تنها به دوران پیش از اسلام بر میگرده بلکه به دوران پیش از ورود اریاییها یعنی دوران (جهود) و (گبرا) مربوط میشه.تینا جون عکسهایی که واسه کمرد گزاشتی رو نمیتونم ببینم.چی کار کنم؟

مهاجر افغانی دوشنبه 29 تیر‌ماه سال 1388 ساعت 19:41 http://student.parsiblog.com/

دست درد نکنه تینا جون
ممنون که کمرد رو معرفی کردی
http://student.parsiblog.com/

مهبد شنبه 17 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 18:33

سلام
پدران من پشت در پشت مال اون روستان وحدود صد وچهل سال پیش اومدن به تهران. تاریخش خیلی زیاده وداستانم زیاد داره اگه دوس داشتین پیغام بدین به ایمیلم بهرحال سپاس که بامعرفی این روستا به آشغال دونی بدلش کردین آخرین باری که رفتم اونجا واقعا گریم گرفت.البته میدونم که تقصیر شما نیست ولی کاش ....

[ بدون نام ] پنج‌شنبه 9 دی‌ماه سال 1389 ساعت 17:17

من خودم بچه ی کمردم برای زمستانش واین که بارانی است دروغ است

حسن شنبه 20 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 15:59

لطفا بگویید از کدام سمت تهران بایید برویم آبشار؟

IT شنبه 6 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 19:07 http://HEJRATSCHOOL.BLOGFA.COM

سلام

از مقاله عالی شما استفاده کردم

لطفا به وبلاگ من سر بزنید و نظر بدهید

پویا دوشنبه 8 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 18:50 http://WWW.KAMARD.BLOGFA.COM

با سلام

به وبلاگ من بیایید همه چیز درباره کمرد نوشته ام

حتما نظر بدهید
متشکرم

پویا دوشنبه 8 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 18:53 http://WWW.KAMARD.BLOGFA.COM

WWW.KAMARD.BLOGFA.COM

SALAM
BE MAN SAR BEZANID HAME CHIZ DARBAREH KAMARD AST. HATMAN NAZAR BEDAHID.

پویا سه‌شنبه 17 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 12:16 http://www.kamard.blogfa.com

سلام

به وبلاگ من www.kamard.blogfa.com
سر بزنید همه چیز درباره کمرده
روستایی زیبا ولی ضعیف از نظر امکانات و رسیدگی که امیدوارم اصلاح شود.

[ بدون نام ] پنج‌شنبه 30 شهریور‌ماه سال 1391 ساعت 00:23

عالی بود

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد